Wikia

Flag of the Central African Republic.svg (2).png

Vlag

Coat of arms of the Central African Republic-NEW.png

Wapen

399px-LocationCentralAfricanRepublic.svg.png

Ligging

De Centraal-Afrikaanse Republiek (CAR), soms (foutievelijk) Centraal-Afrika genoemd, is een land in het midden vanAfrika, grenzend aan Tsjaad, Soedan, Zuid-Soedan, Congo-Kinshasa, Congo-Brazzaville en Kameroen. De hoofdstad isBangui.

Op 13 augustus 1960 werd de Centraal-Afrikaanse Republiek onafhankelijk van Frankrijk, nadat het twee jaar eerder autonoom was geworden. Meer dan dertig jaar lang werd het land geregeerd door presidenten die de macht met geweld in handen kregen of hun macht ontleenden aan frauduleuze verkiezingen. De eerste democratische verkiezingen werden gehouden in 1993, waarna Ange-Félix Patassé president werd. Patassé werd echter in 2003 afgezet door generaal François Bozizé. Bozizé won de democratische verkiezingen in 2005 en was tot begin 2013 president tot hij op zijn beurt werd afgezet na een coup.

De Centraal-Afrikaanse Republiek is een van de armste landen ter wereld. Sinds het einde van 2012 heerst er eenburgeroorlog. Christenen en moslims leven er op gespannen voet naast elkaar.[4] Frankrijk heeft 1.600 militairen naar het land gestuurd, die vanuit Kameroen moeten proberen de vrede te herstellen.[5]

In de Centraal-Afrikaanse Republiek leven de Akapygmeeën.

Around Wikia's network

Random Wiki